Živimo u vremenu kada su digitalni uređaji postali neizostavni dio naših života. Pametni telefoni, tableti, računala i televizori svakodnevno su prisutni, ne samo za odrasle nego i za djecu. Iz tog razloga, sve je više istraživanja o utjecaju ekrana na djecu rane predškolske dobi. Činjenica je da upotreba ekrana počinje sve ranije i povećava se s godinama, a to potvrđuje i istraživanje Common Sense Media iz 2020. godine, u kojemu prosječno dijete od rođenja do osme godine života provede 2,5 sata dnevno koristeći medije. Najviše se konzumiraju online videa. Istraživanja o utjecaju ekrana na djecu u najranijoj dobi teško se provode, stoga su dokazi o njihovom učinku vrlo ograničeni. Stručnjaci se uglavnom slažu da digitalne tehnologije u ovoj ranoj fazi nemaju edukativnu vrijednost i mogu ograničiti razvoj djetetovih potencijala. Djeca do dvije godine su nezrela u kognitivnom, jezičnom, senzomotoričkom i socio-emocionalnom razvoju.
„Edukativni“ sadržaji za djecu do dvije godine
Često smo izloženi marketinškim kampanjama o edukativnim video sadržajima za djecu, no istraživanja pokazuju da, i ako su sadržaji na TV-u “primjereni” djeci, izloženost tim sadržajima ne može pospješiti učenje novih vještina. Dojenčad i mala djeca nemaju sposobnost učenja iz TV sadržaja, jer su ti sadržaji dvodimenzionalni. Za djecu je potrebna trodimenzionalna interakcija kako bi mogla učiti, a nedostatak trodimenzionalnosti onemogućava prijenos znanja iz dvodimenzionalnog ekrana u stvarni, trodimenzionalni svijet. Stoga je screen time u ovoj dobi uglavnom pasivan i nema edukacijsku svrhu, unatoč tvrdnjama nekih medija.
Istraživanja (2021. )pokazuju da djeca koja su kao dojenčad svakodnevno bila izložena ekranima pokazuju veću razdražljivost, lošije rezultate na testovima razmišljanja, rješavanja problema i jezičnih sposobnosti te imaju više poteškoća u kontroli emocija. Iako je teško govoriti o uzročno-posljedičnim vezama u ovoj populaciji, postoji konsenzus da screen time negativno utječe na rast i razvoj male djece.
Ukoliko dijete izlažemo medijskim sadržajima u tako ranoj dobi, to može imati sljedeće negativne posljedice:
- 1. Kognitivni razvoj – smanjen razvoj kognitivnih vještina zbog manjka aktivnog razmišljanja i rješavanja problema. Također, ometanje razvoja jezika zbog smanjene verbalne interakcije, što vodi ka kašnjenju u razvoju govora.
- 2. Emocionalni razvoj – povećana anksioznost i strah zbog intenzivnih sadržaja koji mogu uzrokovati emocionalni stres, smanjena regulacija emocija zbog nedostatka interakcije.
- 3. Fizički razvoj – problemi s vidom zbog dugotrajnog gledanja ekrana, nedostatak fizičke aktivnosti koji smanjuje razvoj motoričkih vještina.
- 4. Socijalni razvoj – ometanje socijalnih vještina zbog manje interakcije s vršnjacima i odraslima, smanjenje obiteljskih interakcija, što utječe na kvalitetno obiteljsko vrijeme.
Prema preporukama institucija koje se bave razvojem djece, uključujući Svjetsku zdravstvenu organizaciju, Europsku pedijatrijsku akademiju i Američku akademiju pedijatara, djeca ispod dvije godine ne bi trebala biti izložena ekranima, osim u rijetkim slučajevima video-poziva (zbog održavanja kontakta s članovima obitelji).
Zaključno, stručnjaci se slažu da izlaganje djece ispod dvije godine ekranima ima negativan utjecaj na njihov kognitivni, emocionalni, fizički i socijalni razvoj. Preporuča se izbjegavanje screen time-a za ovu dobnu skupinu kako bi se potaknuo zdrav razvoj kroz aktivno istraživanje i socijalne interakcije.
Imate dodatnih pitanja o ovoj temi? Stručnjaci Centra za sigurniji Internet vam stoje na raspolaganju za sva pitanja i nedoumice na besplatnoj i anonimnoj liniji Centra dostupnoj na broju 0800 606 606, svaki radni dan od 08:00 do 16:00 sati.
Powered by A1 Hrvatska.