U današnje vrijeme često čujemo da je nečije zanimanje influencer, te su oni gotovo svuda oko nas. Kako sam termin influence zapravo znači utjecaj, jasno je da su influenceri zapravo osobe koje imaju veliki utjecaj, odnosno moć utjecaja na tuđe odluke. S obzirom na velik broj ljudi koji ih obično prati, oni s lakoćom mogu utjecati na ponašanje svojih pratitelja, ali isto tako mogu utjecati i na to koje proizvode će njihovi pratitelji kupovati zbog oglašavanja usluga i proizvoda, odnosno influencer marketinga. Iako utjecaj influencera može biti pozitivan, na primjer kada influenceri motiviraju mlade da budu zdraviji i socijalno osvješteniji, postoji sve veća zabrinuost oko mogućeg negativnog utjecaja influencera na djecu i mlade, na primjer kada promoviraju konzumaciju alkoholnih pića ili slično. Djeca i mladi mogu biti posebno podložni manipulacijama i uvjeravanjima influencera jer imaju manje životnoga iskustva i jer njihov kognitivni razvoj još nije završen, u procesu su traženja sebe te često u influencerima vide svoje uzore. Također, influenceri često nude nekakve zabavne sadržaje, pa zbog toga vrlo lako privuku pažnju djece i mladih.
Kako djeca i mladi pokušavaju stvoriti i definirati vlastitu sliku o sebi, oni su posebno ranjiva skupina, a nametanje uređene stvarnosti i iskrivljene slike stvarnoga života može im dodatno otežati situaciju i donijeti neke potencijalne negativne utjecaje. Mnogi influenceri promoviraju nerealne tjelesne standarde, što može pridonijeti nezadovoljstvu tijelom i poremećajima prehrane među njihovim sljedbenicima. Djevojke se ponekad izgladnjuju kako bi imale savršeno tijelo i kako bi se prilagodile standardima ljepote koji se promoviraju na društvenim mrežama. Također mogu promovirati materijalizam i konzumerizam, potičući svoje pratitelje da kupuju proizvode koji im nužno ne trebaju ili one koje si zapravo ne mogu priuštiti. Nadalje, oni mogu negativno utjecati na mentalno zdravlje svojih pratitelja. Sadržaj koji biraju i uređuju influenceri, ali i svi drugi kreatori sadržaja (npr. novinari) može stvoriti iskrivljen pogled na stvarnost, navodeći mlade da osjećaju kako oni nisu dorasli svojim vršnjacima ili idealiziranoj verziji sebe koju vide na internetu. Važno je da se zapitamo iz kojeg razloga pratimo određene influencere i kakve vrijednosti oni promiču.
Važno je naglasiti da influenceri mogu imati i pozitivne utjecaje na svoje pratitelje. Oni se mogu odlučiti stvarati edukativne objave, objave koje su primjerene za djecu i mlade, obratiti pozornost na to da čak ni u pozadini svojih videozapisa ili slika nemaju neprimjerene sadržaje (poput alkohola i cigareta), te pokušati prikazivati realnu sliku života. Također, iznimno je važno naglasiti ukoliko su slike koje objavljuju dorađene kako bi osobe koje ih prate znale da to nije realan prikaz i da su korišteni određeni filteri ili dorade.
Kako bi se smanjio negativan utjecaj influencera na djecu i mlade, vrlo je važno da se mlade što više educira o važnosti kritičkog razmišljanja te da se što više razgovara o razlikama između stvarnog i virtualnog svijeta. Nužno je poticanje influencera da sadržaji koje objavljuju budu primjereni, da naglase ukoliko uljepšavaju svoje fotografije i videozapise te da stvaraju sadržaje koji potiču zdrav način života. Svatko tko želi naučiti više o ovoj temi i biti dio promjene može se priključiti u našu online besplatnu Školu odgovornog influensanja. Cilj Škole je osvijestiti influencere i kreatore sadržaja o tome koliko je važno odgovorno ponašanje u online svijetu te koliko je važno kreirati pozitivan online sadžaj. Ambasadori škole su influenceri čiji je sadržaj pregledan i odobren od strane Centra za sigurniji internet. Po pregledavanju, tj. odslušanim svim modulima i uspješno riješenim provjerama znanja, sudionici na mail primaju potvrdu/certifikat od strane Centra za sigurniji internet. Škola nije namijenjena samo influencerima, nego svakome tko želi naučiti više o ovoj temi i utjecati na promjenu.
Ranije spomenutu Školu odgovornog influensanja uspješno su položili i neki hrvatski influenceri čiji su sadržaji provjereni i odobreni od strane Centra za sigurniji internet kao primjereni:
- Ana Radišić – voditeljica, urednica, podcasterica i influencerica
- Domagoj Jakopović Ribafish – kolumnist, novinar, gastro bloger, profesor geografije
- Slađana Ostić (slakipalaki) – influencerica
- Miro Čabraja – glumac i influencer
Kod praćenja influencera, obratite pozornost na sljedeće:
- Prepoznajte prikriveno oglašavanje: Važno je imati na umu da influenceri ponekad zarađuju od promocije određenih proizvoda te da je moguće da reklamiraju određene proizvode samo zbog toga što su plaćeni za to, a u stvarnosti ih možda ni oni sami ne koriste. Nije svaka reklama označena kao plaćeni oglas, no trebamo biti svjesni da se ponekad koristi i prikrivenoo oglašavanje. Prikriveno oglašavanje je zabranjeno zakonski u tradicionalnim medijima, no na društvenim mrežama još nije regulirano.
- Ne dopustite da vas preuzme strah od propuštanja (FOMO): FOMO je sve češći fenomen koji dovodi do toga da osoba učestalo provjerava novosti na društvenim mrežama. Ukoliko se osjećate razdražljivo i tjeskobno dok mobitel nije uz vas, moguće je da i vi doživljavate FOMO. Provjerite koliko vremena provodite na društvenim mrežama, ostavite telefon sa strane dok ste u društvu, odredite si vrijeme bez ekrana te postavite ograničenja za korištenje društvenih mreža.
- Zapamtite da nije sve što vidite na društvenim mrežama stvarno: Kako većina ljudi na društvenim mrežama bira istaknuti one najljepše dijelove svoga života te prikazati uljepšanu verziju sebe, ne čudi da to čine i influenceri. To može dovodi do toga da se njihovi pratitelji uspoređuju s njima, a posljedično do manjka samopouzdanja i negativnih osjećaja. Sljedeći put kada se odlučite uspoređivati sa slikama na društvenim mrežama, sjetite se da to vrlo vjerojatno nisu stvarne nego dorađene slike, te da je potpuno normalno i prirodno imati određene “mane”. Također, imajte na umu da objave influencera često nisu vjeran prikaz svakodnevnice i da svatko ponekad ima loše dane.
Imate dodatnih pitanja o ovoj temi? Stručnjaci Centra za sigurniji Internet vam stoje na raspolaganju za sva pitanja i nedoumice na besplatnoj i anonimnoj liniji Centra dostupnoj na broju 0800 606 606, svaki radni dan od 08:00 do 16:00 sati.
Powered by A1 Hrvatska.