Scroll Top

Kakva je uloga djece kao potrošača?

djeca potrosaci nasl

‘Djeca su entuzijastični istraživači online svijeta. Ali roditelji bi trebali biti svjesni da je internet vrlo komercijalan. Svaki sat koji dijete provede ispred računala je kao da ga pustite da trčkara u trgovačkom centru „(Ed Mayo)

Digitalno okruženje uz pojavu suvremenih tehnologija svakodnevno mijenja način na koji komuniciramo, ispunjavamo zadatke, i provodimo slobodno vrijeme. Digitalna transformacija iz dana u dan mijenja svijet u kojem živimo, tako i svakodnevno utječe i na djecu i mlade , odnosno na njihovo ponašanje u digitalnom okruženju.

Djeca  =  potrošači

Kvalitativno i kvantitativno povećanje ponude proizvoda za djecu, pristupačne cijene, te širenje novih potrošačkih prostora, u kombinaciji s agresivnim oglašavanjem usmjerenim prema djeci, značajno su utjecali na njihove potrošačke navike. Djeca su postala ključna ciljna skupina proizvođača i oglašivača jer igraju višestruke uloge u svijetu potrošnje. Kao primarni potrošači, djeca upravljaju svojim džeparcem i donose vlastite odluke o kupnji. Kao sekundarni potrošači, značajno utječu na odluke obiteljske potrošnje, npr. pri kupnji hrane, igračaka ili obiteljske zabave. Konačno, kao budući potrošači, oglašivači ulažu u razvijanje lojalnosti prema brendovima od najranije dobi, kako bi djeca kasnije u životu nastavila kupovati iste proizvode.

Ovakva potrošačka strategija dugoročno ima snažan utjecaj jer djeca razvijaju pozitivne osjećaje prema određenim proizvodima i brendovima, što stvara trajnu povezanost i oblikuje njihovu buduću potrošnju. Zbog toga su djeca postala nezaobilazna ciljana skupina u marketinškim strategijama mnogih industrija

Digitalni marketing

Digitalni marketing, posebno onaj usmjeren na djecu, značajno se razvio u digitalnom okruženju, pružajući oglašivačima nove alate i taktike za privlačenje pozornosti najmlađih. U Hrvatskoj, djeca su sve više izložena ciljanim oglasima na digitalnim platformama, a ti oglasi često uključuju poticanje na kupnju putem aplikacija, skrivene oglase u videozapisima i sadržajima influencera, kao i oglase za nezdravu hranu i pića.

Istraživanja pokazuju da se reklamna pismenost djece poboljšava s godinama, no djeca do 12 godina posebno su osjetljiva. Unatoč razvoju kritičkog mišljenja tijekom adolescencije, svi uzrasti su ranjivi na različite oblike digitalnog marketinga, što naglašava potrebu za daljnjom edukacijom o prepoznavanju reklama.

Četiri glavne taktike digitalnog marketinga – integracija, interakcija, personalizacija i emocija – često se kombiniraju kako bi privukle pažnju djece i mladih, što predstavlja veliki izazov za njihovu sposobnost prepoznavanja reklama. Djeca i adolescenti često nisu u mogućnosti razlikovati činjenice, zabavni sadržaj i oglašavanje, budući da je veliki postotak oglasa integriran u sadržaj i nije jasno označen kao reklama.

Manipulativni digitalni marketing negativno utječe na dječja prava, uključujući pravo na razvoj, privatnost i zaštitu od ekonomskog iskorištavanja. Primjer manipulacije je kada oglašivači potiču djecu da dijele kontakt informacije prijatelja u zamjenu za besplatne ponude, što izravno ugrožava njihovu sigurnost i privatnost.

Ova situacija zahtijeva odgovarajuće regulatorne mjere i povećanu svijest među roditeljima, nastavnicima i samom djecom o tome kako prepoznati i pravilno reagirati na takve sadržaje u digitalnom okruženju.

U svrhu zaštite djece u digitalnom okruženju, važno je primijeniti uravnotežen pristup koji istovremeno štiti od potencijalnih rizika, poput obmanjujućih ili manipulativnih praksi, i potiče osnaživanje kroz medijsku pismenost i kritičko razmišljanje. Ovakav pristup trebao bi biti integriran u sve aktivnosti podizanja svijesti. Oglasi, primjerice, moraju prikazivati proizvode na realističan način, izbjegavajući manipulaciju dječjim emocijama i potrebama, kao i zloupotrebu njihova povjerenja u obitelj i vršnjake. Također, ne bi smjeli narušavati autoritet roditelja niti zloupotrebljavati lakovjernost djece i adolescenata.

U skladu s ovim načelima, Centar za sigurniji Internet pokrenuo je inicijativu “Škola odgovornog influensanja”, koja ima za cilj educirati sadašnje i buduće influensere o njihovoj odgovornosti prema djeci i mladima. Edukacija uključuje teme poput prepoznavanja potencijalnih rizika, stvaranja pozitivnog sadržaja te očuvanja digitalne dobrobiti djece i adolescenata. Ovaj projekt naglašava važnost svjesnosti o utjecaju koji influenceri imaju na mlade i potiče ih da preuzmu odgovornost za oblikovanje zdravog i sigurnog digitalnog okruženja.

Imate dodatnih pitanja o ovoj temi? Stručnjaci Centra za sigurniji Internet vam stoje na raspolaganju za sva pitanja i nedoumice na besplatnoj i anonimnoj liniji Centra dostupnoj na broju 0800 606 606, svaki radni dan od 08:00 do 16:00 sati. 

 Powered by A1 Hrvatska.