Scroll Top

Zablude o umjetnoj inteligenciji u nastavi 

ai edukacija nasl

Sve više učenika i nastavnog osoblja u Europi koristi sustave umjetne inteligencije te je sve više pretpostavki i bojazni te kratkoročnim i dugoročnim učincima za obrazovne sustave. Etičke smjernice namijenjene nastavnom osoblju za upotrebu umjetne inteligencije u nastavi navode česte zablude o umjetnoj inteligenciji, a u nastavku su ponuđeni: 

Umjetnu inteligenciju preteško je razumjeti 

Mnoštvo je ljudi koji još uvijek osjećaju odbojnost prema računalnoj znanosti, a samim time i sustavu umjetne inteligencije i podataka. Međutim, i oni koji imaju relevantna znanja o ovom području imaju teškoća s razumijevanjem kako umjetna inteligencija radi. Ovakav problem naziva se još problem „crne kutije“ – teško je razumjeti funkcioniranje sustava umjetne inteligencije jer ona nije konkretna stvar, već skup metoda i tehnika. Nastavno osoblje ne mora razumjeti kako umjetna inteligencija funkcionira, već je važnije da imaju znanju o mogućnostima i ograničenjima takvog sustava i načina na koji se mogu iskoristiti kao potpora učenju i poučavanju – na siguran i etički način.  

Umjetna inteligencija nema ulogu u obrazovanju 

Umjetna inteligencija zauzima mjesto u životu pojedinaca, načina na koji učimo, živimo i radimo, a sve te promjene imaju utjecaj i na obrazovanje. Višestruke su koristi umjetne inteligencije te bi svatko trebao moći doprinijeti razvoju umjetne inteligencije i imati koristi od nje. Edukacija i etička načela pri raspravi o ulozi umjetne inteligencije u obrazovanju može donijeti do razvoja sustava i upotrebi u obrazovanju na etički, pouzdan, pravedan i uključiv način.  

Umjetna inteligencija nije uključiva 

Umjetna inteligencija, ukoliko se koristi na neispravan način, može dovesti do novih oblika diskriminacije, a i pogoršati postojeće. Međutim, ako se osmisli i upotrebljava na ispravan način, može ponuditi priliku za poboljšanje pristupa i uključivanje u svakodnevnom životu. Umjetna inteligencija posebno može biti korisna mladima s invaliditetom i posebnim potrebama. Primjerice, titlovanje u stvarnom vremenu može pomoći osobama oštećenog sluha, a zvučni opis slabovidnim osobama pristup može učiniti jednostavnijim i efikasnijim. 

Sustavi umjetne inteligencije nisu pouzdani 

Budući da postaju sve snažniji, sustavi umjetne inteligencije će sve više biti dijelom posebnih zadaća koje obavljaju ljudi, čak i do te mjere da će zamjenjivati određene zadaće. Takve promjene mogle bi otvoriti pitanja etike i povjerenja u pogledu donošenja pravednih odluka s pomoću umjetne inteligencije.  

Umjetna inteligencija narušit će ulogu nastavnika 

Širenjem upotrebe i utjecaja umjetne inteligencije, mnogi se nastavnici boje da će se narušiti njihova uloga ili da će se čak zamijeniti. Međutim, umjetna inteligencija može nastavnike poduprijeti u radu i omogućiti im da osmisle obrazovne aktivnosti koji ohrabruju učenike da budu kreativniji. Osim navedenog, umjetna inteligencija može lišiti nastavnike administrativnog dijela zadataka, pa će više vremena ostati za učenje.  

Zaključno, umjetna inteligencija u obrazovanju nosi sa sobom brojne izazove i zablude koje često proizlaze iz nedostatka razumijevanja njenog funkcioniranja i potencijala. Iako postoje bojazni da bi umjetna inteligencija mogla ugroziti ulogu nastavnika ili dovesti do diskriminacije, istovremeno se prepoznaje da, uz pravilnu primjenu, može značajno unaprijediti obrazovni proces. Ključ je u edukaciji nastavnog osoblja o mogućnostima i ograničenjima umjetne inteligencije, kao i u razvoju etičkih smjernica koje će osigurati da umjetna inteligencija bude korištena na inkluzivan, pravedan i siguran način, čime će se postići maksimalne koristi za sve sudionike u obrazovanju. 

Imate dodatnih pitanja o ovoj temi? Stručnjaci Centra za sigurniji Internet vam stoje na raspolaganju za sva pitanja i nedoumice na besplatnoj i anonimnoj liniji Centra dostupnoj na broju 0800 606 606, svaki radni dan od 08:00 do 16:00 sati.  

 Powered by A1 Hrvatska.