Scroll Top

Savjeti za nastavnike – Kako poticati kritičko razmišljanje kod učenika radi otpornosti na dezinformacije? 

savjeti za nastavnike kritikkkkk nasl

Internet, a posebno društvene mreže, omogućuju ljudima diljem svijeta da slobodno izražavaju svoje stavove i mišljenja. Ipak, to ne znači da su svi ti stavovi valjani ili prihvatljivi. Iako svatko ima pravo na izražavanje na internetu, neki pojedinci dobivaju više pozornosti od drugih – poput slavnih osoba, sportaša, političara, online influencera i aktivista. Budući da su ti ljudi javne ličnosti, njihova mišljenja i komentare često vidi i čuje velik broj ljudi, uključujući djecu i mlade.  

Dezinformacije se mogu definirati kao ‘pogrešne informacije koje se daju nekome, često u namjernom pokušaju da ih se natjera da povjeruju u nešto što nije istina.’  Kada se dijele na mreži, to može biti rezultat nečijeg nesvjesnog dijeljenja netočnih ili zavaravajućih informacija. U drugim slučajevima, osoba može namjerno širiti netočne informacije kako bi druge navela na pogrešna uvjerenja, što se naziva “dezinformacijom.” 

Dezinformacije na internetu mogu uzrokovati ozbiljne probleme – mogu narušiti ugled, promijeniti percepciju i stavove ljudi, potaknuti rizično ili štetno ponašanje te negativno utjecati na zdravlje i dobrobit pojedinaca. Također, dezinformacije se koriste za širenje govora mržnje usmjerenog prema pojedincima ili grupama. Upravo je iz navedenih razloga jako važno razvijati kritičko mišljenje kod djece i mladih, kako kod kuće, tako i u odgojno – obrazovnim institucijama. U nastavku članka slijede savjeti za nastavnike o tomena koji način mogu razvijati kritičko mišljenje kod učenika.  

  • Ključna vještina kritičkog rasuđivanja je sposobnost prepoznavanja i razumijevanja motiva drugih na internetu. Odvojite vrijeme za razgovor sa svojim učenicima o razlozima zbog kojih je netko podijelio određeni sadržaj na internetu. Pitanja koja možete postaviti uključuju: Je li cilj podizanje svijesti o nekom problemu, pružanje pomoći drugima, izražavanje osobnog mišljenja, ili pokušaj utjecanja na druge ljude da nešto poduzmu? Razvijanje ove vještine pomaže učenicima da budu oprezniji i kritičniji prema informacijama koje susreću online, čime smanjuju rizik od dezinformacija. 
  • Razgovarajte o razlozima zbog kojih ljudi možda ne govore istinu ili ne prepoznaju da su informacije koje dijele netočne. Objasnite učenicima da ljudi često mogu biti pristrani, što znači da mogu dijeliti informacije koje podupiru njihova vlastita uvjerenja, čak i ako te informacije nisu točne. Istaknite kako pristranost može utjecati na percepciju stvarnosti i potaknuti ih da preispituju izvore informacija koje susreću na internetu. 
  • Potaknite učenike da analiziraju mrežne izvore iz kojih dobivaju informacije – uključujući web-stranice, vlogere, slavne osobe i organizacije. Razgovarajte s njima o tome koji izvori se smatraju vjerodostojnijima i zbog čega. Postavite im pitanja poput: “Kako biste prepoznali da je slavna osoba na internetu rekla nešto što nije istina ili je samo izrazila svoje mišljenje?” Time ćete ih potaknuti da kritički razmišljaju o pouzdanosti izvora i da ne uzimaju informacije zdravo za gotovo. 
  • Preporučite pouzdane izvore informacija. Vi ili vaša škola možete sastaviti popis ‘pouzdanih’ stranica i aplikacija za vijesti, istraživanje, učenje i opći interes koji možete podijeliti s učenicima i roditeljima/skrbnicima. Kada dopuštate učenicima korištenje interneta za istraživanje (bilo u školi ili kod kuće), razmislite o tome da im pružite preporučene poveznice kako biste usmjerili njihovo istraživanje prema vjerodostojnim izvorima. Također, možete razmotriti postavljanje ograničenja u pretraživanju kako bi se smanjio rizik od nailaska na nepouzdane ili netočne informacije. 
  • Poučavanje digitalnim vještinama –  ako podučavate učenike kako stvarati i uređivati digitalne sadržaje poput slika, videa ili zvuka, iskoristite priliku da razgovarate o manipulaciji digitalnim sadržajem. Objasnite im kako se digitalnim alatima može promijeniti poruka ili stvoriti nešto što nije istinito. Potaknite ih da koriste svoje digitalne vještine za stvaranje vlastitog ‘lažnog’ sadržaja kao praktičan način da shvate koliko je lako manipulirati sadržajem na internetu i zašto je važno kritički procjenjivati sve što vide online. 
  • Razlikovanje između činjenica i mišljenja –  podsjetite učenike da prepoznaju razliku između činjenica i mišljenja te da vrlo malo izvora na internetu može biti smatrano 100% pouzdanim. Istaknite da, iako je u redu izražavati mišljenja, važno je provjeriti činjenice i izvore prije nego što dopustite da informacije utječu na vaše stavove i uvjerenja. 
  • Važnost provjere i ne dijeljenja neprovjerenog sadržaja – razgovarajte sa svojim učenicima o važnosti da ne dijele sadržaj osim ako nisu sigurni da je pouzdan. Dijeljenje neprovjerenih informacija može doprinijeti širenju lažnih vijesti i dovesti do informacijskog poremećaja. Uputite ih na korištenje internetskih usluga koje označavaju obmanjujući sadržaj, lažne vijesti ili deepfake videozapise kao način da se smanji širenje netočnih informacija. 

Imate dodatnih pitanja o ovoj temi? Stručnjaci Centra za sigurniji internet vam stoje na raspolaganju za sva pitanja i nedoumice na besplatnoj i anonimnoj liniji Centra dostupnoj na broju 0800 606 606, svakim radnim danom od 08:00 do 16:00 sati.  

Powered by A1 Hrvatska.