Scroll Top

Kada VR uređaji prestaju biti zabavni i postaju opasni? Ovo su rizici s kojima trebate biti upoznati

vr-nasl

Igre u virtualnoj stvarnosti (VR) postaju sve popularnije, a tehnologija koja ih omogućuje napreduje iz dana u dan. Nedavno smo vas obavijestili i o najnovijem postignuću na području virtualne realnosti – prostornom računalu Apple Vision Pro.

Virtualna stvarnost tehnološko je postignuće čiji razvoj možemo pratiti još od 1838. godine – priznajemo, u vrlo drugačijem obliku nego što je znamo danas. Nešto sličnije današnjem poznavanju VR-a možemo pronaći 90-ih godina prošlog stoljeća, kada su razvijene prve komercijalne igre u virtualnoj stvarnosti, namijenjene korištenju u arkadnim igraonama.

Međutim, poznata tvrtka SEGA, već je tada krenula razvijati naočale za igranje igara u virtualnoj stvarnosti, gotovo iste onima koje poznajemo danas.  Naočale su bile namijenjene za kućnu uporabu, no unatoč velikoj inovaciji – proizvodnja je zaustavljena. Zašto?

Prema priopćenju tvrtke, proizvodnja naočala zaustavljena je zbog opasnosti koje su one predstavljale za zdravlje korisnika. Tvrtka je navela kako su testiranjem proizvoda primijetili da su vizualni efekti previše realistični te kako mogu dovesti do slučajnog ozljeđivanja igrača, glavobolje i osjećaja mučnine. Istraživači sa Stanforda su upozorili SEGU da njihov proizvod nije primjeren za djecu obzirom na rizike koji se javljaju produljenim korištenjem takve tehnologije. S tim podacima, SEGA je zaustavila proizvodnju, a VR igre smatrale su tehnologijom koja još nije spremna za javnost. 20 godina kasnije, na tržište je izašao Oculus rift,  a danas, 30 godina kasnije i Apple Vision Pro.

Jesu li spomenuti rizici otklonjeni te možemo li danas govoriti o tehnologiji koja je napokon spremna za javnosti? Nažalost, želja za tehnološkim revolucijama ponekad je jača od opreza i brige za dobrobit djece.

ZDRAVSTVENI RIZICI

Činjenicu da se povijest ponavlja itekako potvrđuju rezultati istraživanja današnjih VR naočala. Većina VR naočala obzirom na rizike dolazi sa dobnim ograničenjem od 12 godina, što je svakako uputa koju biste trebali slijediti.

Mučnina i vrtoglavica prepoznate su kao nuspojave korištenja VR naočala, a često se nazivaju VR mučninom, odnosno VR sickness. VR mučnina predstavlja fizičku nelagodu koja se javlja kada mozak igrača primi proturječne signale o vlastitom kretanju u digitalnom okruženju. Budući da VR tehnologija nastoji promijeniti vizualnu percepciju kod igrača, iskustvo igranja za neke može biti dezorijentirajuće. U takvim slučajevima može doći do mučnine, vrtoglavice, glavobolje te osjećaja naprezanja u očima. Ova je pojava osobito česta kod djece i mladih, obzirom da je njihov sustav za ravnotežu još uvijek u razvoju. Međutim, VR mučnina može se dogoditi svakome – neka istraživanja govore da između 40% i 70% igrača razvije nuspojave mučnine i vrtoglavice nakon 15 minuta igranja VR igre. Iako se igrači najčešće oporave kroz desetak minuta, neki slučajevi traju satima, čak i tjednima. Iz ovog je razloga igranje igara putem VR naočala nužno vremenski ograničiti na maksimalno 20 minuta, nakon čega je oči potrebno usredotočiti na neki predmet koji se nalazi u daljini. Na taj način ublažava se i rizik vidnih oštećenja poput strabizma i kratkovidnosti, koji su također prisutni tijekom korištenja VR naočala.

Opasnost od fizičkih ozljeda također je jedan od rizika koji je pri korištenju VR naočala prisutan i dana danas. Igranje VR igara mora se odvijati u sigurnom prostoru koji omogućuje slobodno kretanje i koji ne predstavlja rizik za ozljedu. Sam dizajn naočala također može predstavljati rizik, posebno za kralježnicu i vrat igrača, pri čemu je za ublažavanje rizika ključno pratiti upute proizvođača te uzimati redovite pauze.

PSIHOLOŠKI RIZICI

Rizici za fizičko zdravlje igrača nisu jedina opasnost virtualne stvarnosti. Obzirom na iznimnu realističnost vizualnih efekata današnjih proizvoda rizici na psihičku dobrobit igrača mogu biti značajni.

Opasnosti koje vrijede za video igre općenito, vrijede duplo kada govorimo o virtualnoj stvarnosti. Neprimjeren sadržaj i odstupajuća ponašanja drugih igrača mogu biti još više traumatični kada se dogode u prostorima virtualne stvarnosti, obzirom na visoku razinu uronjenosti u virtualni svijet. Eskapizam ili bijeg od stvarnosti kao jedan od ključnih prediktora ovisnosti o igrama također nam mora biti na umu kada govorimo o tehnološkim revolucijama koje nas odvajaju od stvarnosti.

Potičemo vas da pri korištenju proizvoda koji se naslanjaju na virtualnu stvarnost strogo slijedite upute proizvođača. Djeca mlađa od 12 godina ne bi smjela koristiti takve proizvode, iako se neke od igara stvorene za njih promoviraju kao primjerene za djecu. Kod djece starije od 12 godina, važno je pratiti savjete koji vrijede i za igranje svih video igara – obratiti pozornost na sadržaj, vrijeme korištenja te posebne rizike online igara poput kontakata sa nepoznatim osobama. Potičemo vas da se o toj temi informirate putem naših web stranica, a osobito kroz našu novu publikaciju Sve što želite i trebate znati o video igrama.

Imate dodatnih pitanja o ovoj temi? Stručnjaci Centra za sigurniji Internet vam stoje na raspolaganju za sva pitanja i nedoumice na besplatnoj i anonimnoj liniji Centra dostupnoj na broju 0800 606 606, svaki radni dan od 08:00 do 16:00 sati.

Powered by A1 Hrvatska.