Scroll Top

Znate li što je ‘’cancel culture’’?

cancelculture

Među mladima se kroz zadnjih godinu dana pojavio pojam ‘’cancel culture’’ ili tzv. kultura otkazivanja.

Ono što kultura otkazivanja nosi je negodovanje javnosti vezano uz javne istupe poznatih osoba ili influencera koji su povezani uz govore ili radnje koje javnost procjeni kao uvredljive ili neprimjerene. Razlozi za otkazivanje uključuju i nasilna ponašanja, seksualno zlostavljanje i uznemiravanje, mizoginiju, rasizam i više-manje svaki oblik diskriminatornog ponašanja.

Na ovaj način javnost, uglavnom predvođena mladima odabire koga žele u javnom prostoru i kome će pridodati na važnosti. Otkazivanje uključuje prestanak posjećivanja određenih korisničkih računa na društvenim mrežama, prestanak kupovine pojedinog proizvoda ili usluge te bojkotiranje novih glazbenih albuma ili filmova, prekide suradnji i slično – ukoliko su se pokazali kontroverznima.

Što osoba mora napraviti da bi bila ‘’otkazana’’?

Jedan od najpopularnijih primjera otkazivanja i otkazane osobe je autorica serijala o Harryju Potteru, J.K. Rowling. Autoricu je online zajednica otkazala zbog otvorenog neslaganja s LGBTQ+ zajednicom te zbog izražavanja neprihvaćanja transrodnih osoba. Svoj stav o navedenim temama J.K. Rowling jasno je iskazala putem svog profila na Twitteru, no nakon burne reakcija obožavatelja iste je objave nedugo nakon objavljivanja obrisala.

Iako se na meti generacije Z (za koju se smatra da predvodi javnost po pitanju otkazivanja) ponekad pronađu i pojedinci čiji su javni istupi izvađeni iz konteksta samo kako bi se nekoga uklonilo iz javnog prostora, takve su situacije poprilično rijetke.

Pritisak kulture otkazivanja koji mladi stavljaju na osobe u javnom prostoru može pozitivno utjecati na osobe koje imaju određenu popularnost i platformu te na stavove koji se javno iznose, no naravno predstavlja i rizik od socijalnog isključivanja pojedinaca ukoliko se sitaucije vade iz konteksta, a osobu se socijalno izolira. Participacija mladih i poduzimanje aktivnih mjera s ciljem utjecaja na to kakvi sadržaji nam se javljaju u medijskom prostoru je vuijek pohvala, no ne treba se zlorabiti.